Spijt!

Spijt!

 

Zakelijke gegevens:

  1. Titel van het boek: Spijt!
  2. Auteur: Carry Slee
  3. Uitgever: Van Holkema en Warendorf
  4. Jaar van verschijnen: 1996
  5. Aantal bladzijden: 144

 

Samenvatting van het boek:

David zit in de 2e klas van de middelbare school. Zijn klas vindt hij best leuk alleen zit er een jongen in zijn klas die nogal dik is en altijd wordt gepest. Hij heet Jochem. Jochem wordt het meest gepest door Justin, Remco en Sanne. Niemand in de klas van David doet wat tegen het pesten, maar Jochem zelf ook niet. David vindt dat iedereen te ver gaat met het pesten van Jochem maar hij durft er niets van te zeggen. Wanneer de klas van David de klassenfoto hebben, hangen Remco, Justin en Sanne zijn kleren buiten aan de boom. Zijn kleren zou hij pas terug krijgen na de klassenfoto. Jochem staat dus niet op de klassenfoto. De volgende les is Jochem er wel. Als David merkt dat hij zijn boek is vergeten pakt Sanne het boek van Jochem af en geeft die aan David. Hier durft David niets van te zeggen. Op aandringen van Davids moeder moet hij ’s avonds het boek terug brengen naar Jochem. Als David bij Jochem is komt hij erachter dat Jochems ouders niets van het pesten weten. Jochem vertelt David dat Nienke een hele goede vriendin van hem is. David zegt tegen Jochem dat hij bij hem moet komen als er iets is. Ook komt David er achter dat Jochem de kranten weg brengt voor Remco. Jochem vertelt dat hij dat doet omdat Remco, Justin en Sanne dan zouden stoppen na het klassenfeest met pesten. David is al heel lang verliefd op Vera. Bij het klassenfeest besluit hij verkering te vragen aan haar. Maar dan opeens ziet hij Vera zoenen met Youssef. Ondertussen waren Remco, Justin en Sanne Jochem aan het pesten. Ze proberen Jochem in zijn eigen kots te laten rollen. Wanneer Jochem om hulp vraagt aan David gaat hij hier niet op in. David dacht alleen maar aan zichzelf hoe verdrietig hij was. De dag na het klassenfeest heeft David spijt dat hij Jochem niet heeft geholpen. Die dag vertelt de rector ook dat Jochem na het klassenfeest niet thuis gekomen is. Hier krijgt hij nog meer spijt van en meld zich ziek. David komt achter het nummer van Nienke en samen met haar proberen ze Jochem te zoeken. Samen fietsten ze naar de camping waar Jochem nog wel eens heen ging, als hij het niet meer zag zitten. Maar op de camping bleek Jochem niet te zijn. Ze fietsen verder en dan schrikken David en Nienke enorm. Nienke ziet de tas van Jochem drijven in een meer. ’s Avonds wordt Jochem opgedoken door duikers. Jochem is dood. De klas, alle leraren en de ouders staan allemaal bij het meer.

De redactie van de schoolkrant waar hij in zit heeft een pestlijn opgericht. Zo willen zij er voor zorgen dat zoiets nooit meer gebeurd.

Wanneer David iemand moet helpen met liefdesproblemen blijkt dit Vera te zijn en ze krijgen verkering.

 

Belangrijke vragen:

 

  1. 1.        De belangrijkste gebeurtenissen

De belangrijkste gebeurtenis is wanneer Jochem zelfmoord pleegt omdat hij zo erg wordt gepest.

  1. 2.      De hoofdpersoon en zijn/haar probleem

Hoofdpersoon 1: David

David is een jongen uit de 2de klas. Vera is een meisje uit zijn klas waar hij verliefd op is. Jochem zit ook bij hem in de klas en hij vindt het heel erg dat hij gepest wordt maar hij durft niet voor hem op te komen. David voelt zich heel erg schuldig wanneer Jochem zelfmoord heeft gepleegd.

 

Hoofdpersoon 2: Jochem

Jochem zit bij David in de klas en hij wordt heel erg gepest. In het boek wordt hij beschreven als een dikke jongen. Jochem zegt niets tegen zijn ouders dat hij gepest wordt. Hier komt David achter wanneer hij een boek moet terug brengen naar Jochem. Jochem schrijft alles op in zijn dagboek en dat laat hij af en toe zien aan een goede vriendin, Nienke. Jochem pleegt aan het einde van het boek zelfmoord omdat hij het niet meer zag zitten omdat hij zo erg gepest werd.

  1. 3.      Hoe de hoofdpersoon dit probleem probeert op te lossen en of dat ook lukt

Hoofdpersoon 1: David

Als Jochem zelfmoord heeft gepleegd voelt David zich heel schuldig. Hij richt een pestlijn op waar iedereen zijn verhaal kwijt kan als diegene gepest wordt en zo een oplossing te zoeken.

 

Hoofdpersoon 2: Jochem

Jochem ziet het niet meer zitten doordat hij gepest wordt. Hij pleegt zelfmoord.

  1. 4.      De ontwikkeling die de hoofdpersoon doormaakt

David durft het niet op te nemen voor Jochem omdat hij bang is naar reacties van zijn klasgenoten. Als hij weet dat Jochem zelfmoord heeft gepleegd richt hij een pestlijn op.

  1. 5.      De belangrijkste andere personen, beschrijf hun relatie met de hoofdpersoon en vertel welke belangrijkste eigenschap ze bezitten

Niels:

Niels is een goede vriend van David waar hij elke dag mee naar school fietst. Net zoals David zit Niels ook in de redactie van de schoolkrant.

Vera:

Vera zit ook in de redactie van de schoolkrant en zit bij David in de klas. David is verliefd op Vera en aan het einde van het boek krijgen ze verkering.

Sanne, Remo en Justin:

Sanne, Remco en Justin zijn klasgenoten van David en Jochem. Door Sanne, Remco en Justin wordt Jochem het meest gepest. Zij hebben een hekel aan hem.

  1. 6.      De relaties tussen de hoofdpersonen en de andere personen en de veranderingen daarin

Sanne, Remco en Justin worden van school geschorst als Jochem zelfmoord heeft gepleegd.

  1. 7.       Waar de gebeurtenissen zich afspelen

Het verhaal speelt zich af op school, bij Jochem, Tino thuis, bij David thuis, op een camping, in de bibliotheek en bij het meer.

  1. 8.      Wanneer de gebeurtenissen zich afspelen

Het verhaal kan zich nu afspelen, maar ook een paar jaar geleden.

  1. 9.      Hoe het verhaal is opgebouwd

Het verhaal wordt in een chronologische volgorde verteld.

 

Over de auteur:

Carry Slee werd geboren in 1949 in Amsterdam. Hier woont ze nu nog steeds. Carry heeft twee dochters die voor haar de grootste inspiratiebronnen zijn. Na de middelbare school ging Carry naar de Academie voor Woord en Gebaar in Utrecht. Later werd ze dramadocent in het middelbaar onderwijs. Carry Slee is een van de populairste Nederlandse kinderboekenauteurs. Ieder jaar is ze favoriet bij de Jonge Jury en Kinderjury. De Jonge Jury koos het boek Spijt! Tot het beste boek van het jaar in 1998. Carry slee schrijft poëtische boeken onder de naam Sofie Mileau.

 

 

Over het boek:

  1. 1.        Welke illustratie staat er op de voorkant van het boek? Leg duidelijk uit wat deze illustratie met het boek te maken heeft.

Op de voorkant van het boek zie je iemand die veel spijt heeft. David heeft in dit boek erge spijt dat hij niet voor Jochem is opgekomen omdat hij zo erg werd gepest.

  1. 2.      Is het boek aan iemand opgedragen? Probeer erachter te komen wie het zijn en wat ze met de schrijver te maken hebben.

Ik denk dat het boek is opgedragen aan mensen die iemand erg pesten. Om zo te laten weten hoe erg dit voor iemand kan zijn en zo de mogelijke gevolgen te kunnen laten lezen.

  1. 3.      Beschrijf die plaatsen die voorkomen in het boek. Verklaar waarom de schrijver hiervoor gekozen heeft en wat ze met het verhaal te maken hebben.

School: Op veel scholen worden mensen gepest.

Meer: Jochem heeft zich laten verdrinken in een meer.

Thuis: Dat iemand die gepest wordt het niet aan de ouders durft te vertellen.

  1. 4.      Vanuit welk perspectief is het verhaal geschreven. Leg uit!

Het verhaal wordt vanuit David verteld. Er wordt verteld wat David allemaal mee maakt als Jochem wordt gepest.

  1. 5.      Heeft het verhaal een open of gesloten einde? Leg ook dit uit.

Het verhaal heeft een gesloten einde omdat de klassengenoten van Jochem spijt hebben dat ze Jochem zo erg hebben gepest dat hij uiteindelijk zelfmoord pleegt.

 

Leeservaringen:

Het onderwerp pesten spreekt mij aan omdat je door dit boek te weten krijgt wat pesten met iemand kan doen. Door dit onderwerp ben ik dan ook aan het denken gezet omdat je nooit met pesten weet wat het met iemand kan doen. Het onderwerp pesten wordt grondig uitgewerkt. Het onderwerp is verrassend uitgewerkt want ik had niet verwacht dat het zo erg voor Jochem zou zijn dat hij uiteindelijk zelfmoord ging plegen.

 

Het verhaal bevat voor mij genoeg gebeurtenissen om het verhaal te blijven boeien. Er gebeuren veel gebeurtenissen waar je nieuwsgierig naar wordt en zo door wilt blijven lezen.

Toen Jochems tas in het meer werd gevonden heeft dit erge indruk op mij gemaakt omdat het heel erg is wat er was gebeurd. Je begrijpt zo veel beter wat pesten allemaal met je kan doen.

 

Ik kan me wel verplaatsen in de problemen van David omdat hij bang was dat klasgenoten ook hem zouden gaan pesten. Maar ik zou ook wel opgekomen zijn voor Jochem omdat hij zo erg gepest werd.

 

Het gedrag van Jochem vind ik niet goed want hij liet alles maar gebeuren en heeft niks tegen zijn ouders gezegd. Maar ik kan ook het gedrag van Jochem begrijpen omdat hij zich wel heel onzeker voelt door dat klasgenoten hem pesten.

 

Het verhaal is spannend opgebouwd omdat ze Jochem kwijt waren in het verhaal en hem niet konden vinden. Je wist niet waar Jochem was en dit maakte het erg spannend.

 

Het slot past wel bij het onderwerp omdat pesten wel heel veel met je kan doen. Het slot is niet plezierig omdat Jochem zelfmoord heeft gepleegd.

 

Het verhaal was makkelijk om te lezen, er zaten geen moeilijke woorden in het verhaal.

 

Verwerkingsopdracht:

Bedenk vier andere titels voor het verhaal en bespreek uitvoerig waarom die titels ook goed zouden passen. Geef bij deze bespreking voorbeelden uit het verhaal.

 

Gepest! – Deze titel zou de titel van het boek kunnen zijn omdat het gaat over Jochem die erg gepest wordt op school en uiteindelijk zelfmoord pleegt.

 

Het meer – Deze titel  zou de titel van het boek kunnen zijn omdat Jochem zich laat verdrinken in het meer. In het meer vinden ze de tas van Jochem.

 

Schuldgevoel – Deze titel zou de titel van het boek kunnen zijn omdat David een schuldgevoel heeft als Jochem zelfmoord pleegt. Hij vindt dat hij Jochem hat moeten helpen maar het was al te laat.

 

Zelfmoord – Deze titel zou de titel van het boek kunnen zijn omdat Jochem zelfmoord pleegt.